Velká neznámá aneb spolujezdec na motorce

Velká neznámá aneb spolujezdec na motorce

Sólová jízda má svoje kouzlo. To potvrdí každý motorkář. Někdy je ale situace jiná a na jednom stroji jedou dva. Je v tom rozdíl? Ano, velký. A je třeba, aby se tomu přizpůsobil řidič i spolujezdec. 

Stejnokroj 

Je pochopitelné, že motorkář má veškeré vybavení, o spolujezdci to vždy tvrdit nelze. O to víc, jde-li jen o nárazovou akci. Vždy by ale měl mít kvalitní moto bundu s kůže a se všemi chrániči, rukavice a helmu. Kalhoty na motorku ani boty na motorku nejsou podmínkou, ale měly by splňovat bezpečnostní nároky. Vyvarujte se tedy tkaničkám a třásním, zkrácené délce džínů, nízkému sedu a dírám na kolenou. Ochrana není stoprocentní, ale riskujete méně než v bermudách a sandálech. 

Nasedat! 

Může se to zdát jako malichernost, ale opak je pravdou. Průměrný člověk váží kolem sedmdesáti kilogramů, a to je při manipulaci s motocyklem pochopitelně znát. O usednutí na stroj nemluvě. Spolujezdec by měl řidiče upozornit, ideálně mu dát vědět verbálně nebo třeba poklepáním na rameno a vyčkat na jeho souhlas. Přehodit pravou nohu tak, aby nehrozilo popálení o výfuk a chodidlo “šlo” rovnou na stoupačku. 

Stejně opatrný musí být spolujezdec i při výstupu. Při neobratném sesedání může řidič zavrávorat a motorka půjde k zemi. Stojí-li na nerovném podloží, je pravděpodobnost pádu ještě větší. Nejde jen o poničení stroje, ale především ohromné riziko úrazu, kdy se na člověka svalí několik stovek kilogramů. 

Plnou parou vpřed 

Teorie je nudná, ale pro praxi nezbytná. A u jízdy na motorce to platí dvojnásob. Předem je třeba zmínit, že každý řidič má jiný styl jízdy a nelze jedny pravidla aplikovat na všechny. Vždy se hned na začátku domluvte, jak se bude spolujezdec držet, co si smí během cesty dovolit. Ideální je držet se jednou rukou v pase řidiče a druhou mít položenou na nádrži. Tak se zaručí největší stabilita a zběžná kontrola, že je vše v pořádku.