Rozrostlo se vaše podnikání natolik, že potřebujete posily? Stát se zaměstnavatelem je velký krok, který s sebou nese určité povinnosti. A pokud nemáte potřebné zkušenosti, může se stát, že uděláte několik chyb. Na co si dát pozor a jak najít toho pravého zaměstnance?
Kde najít zaměstnance?
Nového člověka pro své podnikání můžete hledat přes inzerát, ale i přes Úřad práce, ale i mezi svými známými. Můžete úkon také svěřit do rukou externímu odborníkovi, který projde hodnocení kandidátů a doporučí vám toho, který nejvíc odpovídá vašemu zadání. I tak si ale musíte dát pozor na právní náležitosti, zejména Zákoník práce, Antidiskriminační zákon a GDPR.
Před podpisem pracovní smlouvy musíte budoucího zaměstnance seznámit se všemi právy a povinnostmi týkajícími se práce. Povinnosti smlouvy nadále ukládá Zákoník práce. Zajistit musíte také vstupní lékařskou prohlídku, pokud zaměstnanec nastupuje na hlavní pracovní poměr. U ostatních smluvních vztahů je prohlídka nutná pouze ve specifických případech.
Jaké instituce musíte kontaktovat?
Dále musíte zkontaktovat Českou správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad. Na webu ČSSZ musíte podat přihlášku do registru zaměstnavatelů, a to do 8 dnů po nástupu nového zaměstnance.
Jako zaměstnavatel se také musíte hlásit u zdravotní pojišťovny svého zaměstnance, a to pomocí formuláře Přihláška a evidenční list zaměstnavatele. Lhůta je rovněž 8 dní. Stejná lhůta platí i pro finanční úřad, kde každého zaměstnance musíte registrovat jako plátce daně z příjmu ze závislé činnosti.
Každý, kdo zaměstná alespoň jednoho zaměstnance, si také musí zřídit pojištění odpovědnosti zaměstnavatele. Slouží pro případ, že se zaměstnanci přihodí pracovní úraz nebo nemoc z povolání. V den nástupu do práce musí zaměstnanec absolvovat školení BOZP a požární ochrany, o které následně musíte vést dokumentaci.